Rotterdam Circulair WEEK 8
  WEEK 8

WEEK 8

De circulaire economie draait op volle toeren en dat wordt steeds beter zichtbaar. BlueCity krijgt een groene sjaal, de Piekfijn winkels een nieuwe eigenaar, festivals verduurzamen en de stad barst van de gouden ideeën. In deze nieuwsbrief weer je tweewekelijke portie circulaire nieuwtjes. Goud bezig Rotterdam!

Foto header: © Unit10 Fotografie

GROENE SJAAL VOOR BLUECITY

GROENE SJAAL VOOR BLUECITY

De omgeving rond het voormalig Tropicana gaat van grijs en stenig naar groen en bomig. De gevel krijgt bovendien veel meer glas om de circulaire economie zo letterlijk zichtbaar te maken. Voor de vergroening gebruikt BlueCity zoveel mogelijk materialen uit het oude zwembad. Zo krijgen de keien (in vergruisde vorm) bijvoorbeeld een tweede leven in de groenbedden. De vergroening van de buitenruimte rond BlueCity is onderdeel van het programma ‘Rivieroevers‘ van de gemeente Rotterdam. Aan de Nieuwe Maas kun je nu al fietsen, wandelen en hardlopen langs het Nieuwe Maasparcours. Lees hier meer over de groene sjaal van BlueCity.

PIEKFIJN MAAKT HET GOED

PIEKFIJN MAAKT HET GOED

Dertig jaar lang gaf de gemeente Rotterdam bruikbare tweedehands spullen een nieuw leven via de Piekfijn winkels. De kringloopmarkt is de afgelopen jaren echter flink veranderd en het is tijd voor een professionaliseringsslag. De gemeente draagt al haar kringloopactiviteiten daarom over aan landelijke keten ‘Het Goed’. Gerben Wigmans (directeur Stadsbeheer): ‘In de zoektocht naar een geschikte marktpartij hebben we een aantal belangrijke eisen gesteld: alle medewerkers behouden sowieso hun baan, de winkel blijft toegankelijk voor alle Rotterdammers – ook die met een kleine portemonnee – en er wordt ingezet op duurzaamheid en werkgelegenheid.’

Lees verder

VEEL MARKTKANSEN DOOR VERDUURZAMEN FESTIVALS

VEEL MARKTKANSEN DOOR VERDUURZAMEN FESTIVALS

Circulair ondernemen biedt veel nieuwe businesskansen. Zeker als je werkzaam bent in de wereld van de festivals en evenementen. Die branche verduurzaamt in een hoog tempo. Wil jij als ondernemer onderzoeken wat je kunt doen voor het milieu én je eigen marktkansen? Schrijf je dan in voor een driedaagse workshop van CIRCO.

Lees verder

COTTON RANKING 2020: ADIDAS WERELDWIJD NUMMER 1

COTTON RANKING 2020: ADIDAS WERELDWIJD NUMMER 1

Adidas is de nieuwe koploper in het gebruik van duurzaam katoen. Dit blijkt uit de Cotton Ranking 2020, opgesteld door Pesticide Action Network UK, Solidaridad en het Wereld Natuur Fonds. Het sportmerk maakt inmiddels uitsluitend gebruik van duurzaam katoen en steeg daarmee van plek zes naar plek één in een jaar tijd. IKEA en H&M-groep maken de top drie compleet. De lijst bestaat uit 77 bedrijven die allen naar schatting meer dan 10.000 ton katoen gebruiken per jaar. Bekijk de volledige Cotton Ranking 2020 hier.