Weetjes voor bewindvoerders

In dit artikel leest je over:

1. Compensatie zorg- en/of huurtoeslagdoor tegenwerkende regelingen

2. Bevorderen van snelle afhandeling Adviesroute C

1. Compensatie zorg- en/of huurtoeslag door tegenwerkende regelingen

Sinds 1 juli 2023 compenseert Gemeente Rotterdam inwoners die door tegenwerkende regelingen minder zorg- en/of huurtoeslag krijgen of toeslagen moeten terugbetalen.

Het gaat om gezinnen waarvan de ene partner geen of een laag inkomen heeft en de ander een UWV-uitkering, en die samen aanvullende bijstand ontvangen. Kent u als bewindvoerder mensen die in deze situatie zitten, ga dan naar www.rotterdam.nl/reparatie-heffingskorting en help hen met de eventuele aanvraag.

Compensatie
Rotterdamse gezinnen in deze situatie hebben een lager besteedbaar inkomen dan gezinnen met alléén een bijstandsuitkering. Dit komt doordat zij door een onbedoeld fiscaal effect minder toeslagen ontvangen. De rijksoverheid heeft aan gemeenten gevraagd om dit verschil te compenseren met bijzondere bijstand. Gemeente Rotterdam is hiermee inmiddels begonnen. De compensatie wordt verstrekt over de jaren 2022 en 2023. Voor andere jaren probeert de rijksoverheid een blijvende oplossing te vinden.

Dienstverlening op maat
In Rotterdam gaat het om ongeveer 450 gezinnen. Gemeente Rotterdam gaat een groot deel van deze groep persoonlijk benaderen. Dat is de groep waarbij de kans het grootst is dat er sprae is van het mislopen van toeslagen. Zij ontvangen een brief en worden hierover gebeld.

Ook roept de gemeente mensen op om zelf na te gaan of zij in aanmerking komen voor compensatie. Dat kan op www.rotterdam.nl/reparatie-heffingskorting. De Sociaal Raadslieden helpen Rotterdammers vervolgens bij het aanvragen van compensatie.

Meer informatie en contact
www.rotterdam.nl/reparatie-heffingskorting
reparatieheffingskorting@rotterdam.nl
010 – 498 65 00

2.  Bevorderen van snelle afhandeling Adviesroute C 

Om een snelle en efficiënte afhandeling van Adviesrecht Route C te bevorderen, vraagt het Expertise Team Financiën aan bewindvoerders om bij de aanvraag van deze route, naast de beschikking, ook het Plan van aanpak en het Aanvullend plan van aanpak aan te leveren met daarin relevante onderbouwingen.

Het Plan van aanpak en het Aanvullend plan van aanpak zijn vaak al klaar op het moment dat de aanvraag voor Adviesrecht Route C wordt verstuurd. In veel gevallen wordt echter alleen de beschikking meegestuurd. Dat gaat ten koste van de snelheid en efficiëntie van de afhandeling.

Onderbouwingen voor bewind
In het Plan van aanpak en Aanvullend plan van aanpak staan vaak onderbouwingen zoals: ‘de klant heeft schulden’ of ‘de klant is niet financieel redzaam’.  Dit zijn niet altijd redenen om bewind in te stellen. Budgetbeheer vanuit de gemeente Rotterdam kan dan ook een passende oplossing bieden. Er zijn ook onderbouwingen waaruit blijkt dat de klant niet competent is en bewind wel noodzakelijk is. Voorbeelden hiervan zijn:

  • Het ontbreken van een netwerk;
  • Het ontbreken van reken-, taal- en/of digitale vaardigheden;
  • Het bewaren van belangrijke documenten;
  • Het zelfstandig doen van (terugkomende) betalingen;
  • Het doen van weloverwogen keuzes op het gebied van (onverwachte) inkomsten en uitgaven;
  • Het zichzelf opstellen als een kritische consument bij het doen van aankopen en het afsluiten van abonnementen.

Verzoek aan bewindvoerders
Om een snelle en efficiënte afhandeling van het verzoek voor Adviesrecht Route C te bewerkstelligen, verzoeken wij u, naast de beschikking, een zo’n compleet mogelijk Plan van aanpak en een Aanvullend plan van aanpak aan te leveren. Vermeld hierin zo zorgvuldig mogelijk welke mogelijke competenties en vaardigheden bij cliënt ontbreken.  Dit kan bijdragen tot het snel afhandelen van het verzoek.

 

 

 

Alle activiteiten in deze nieuwsbrief zijn kosteloos voor deelnemers tenzij anders aangegeven. Input is welkom via nieuwsprofessionalsMO@rotterdam.nl