Sociaal wijkverhaal: ‘Hij moet luisteren, niet ik!’

Elke dag staan 43 wijkteams klaar om de Rotterdammer die wel wat extra hulp kan gebruiken, weer op weg te helpen. In de rubriek 'Sociaal wijkverhaal' vind je verhalen uit het wijkteam. Over hoe zij en hun netwerk samenwerken aan een oplossing. Lees hier het verhaal van wijkteammedewerker Kendal.

Ondanks dat moeder en zoon veel van elkaar houden, hebben zij veel ruzie. Dit kan zo niet langer, vindt Kendal. Kendal is wijkteammedewerker en heeft lange tijd bij justitie gewerkt. Hij is gewend de rollen in de familie in kaart te brengen en problemen vanuit verschillende invalshoeken te bekijken. Hij maakt twee losse afspraken, een met de jongen en een met de moeder.

Spanningen
Alles is thuis heel netjes geregeld. De kinderen hebben taken, zijn altijd op tijd thuis en tonen respect naar familie. Toch lopen de spanningen tussen moeder en zoon soms hoog op. Om huisuitplaatsing en OTS (onder toezichtstelling van de staat) te voorkomen, besluiten ze gezamenlijk uit te zoeken waar het steeds misgaat. Kendal meldt met hun goedvinden, de moeder en Anton aan voor Horizon. Een instituut waar met het gezin gewerkt wordt aan ontwikkeling en gedragsverandering.

Emoties
Tijdens een intern weekend van drie dagen worden moeder en zoon geobserveerd door een professional. De moeder kan haar agressie na een dag niet langer beheersen en wil halverwege het weekend ook niet meer meewerken. Dat doet Anton zo’n pijn dat hij wegloopt: ‘Mijn moeder zegt alleen maar: hij moet luisteren, niet ik!’ Het wordt duidelijker waar het vastloopt. Het is niet alleen het temperament van Anton, maar ook de moeder is haar emoties niet de baas. Er wordt een gezamenlijk doel bepaalt waar ze allebei aan willen werken. Het wordt agressieregulatie bij de Waag. Lees hier hoe het traject van moeder en zoon afliep.

 

Input aanleveren kan via e-mail: nieuwsprofessionalsMO@rotterdam.nl