Een blik achter de schermen bij Vraagwijzer Feijenoord

In het hart van de wijk Feijenoord bevindt zich de Vraagwijzer. Een bron van ondersteuning en advies voor Rotterdammers. Chantal van der Lee is er sinds 2019 Vraagwijzerconsulent. Haar rol is mensen informeren, adviseren en doorverwijzen.

Chantal: ‘Ik beantwoord de hulpvragen en indien nodig wijs ik mensen de weg naar het juiste loket. Ik meld hen aan bij het wijkteam, de Wmo en doe de intakes hiervoor. Of het nu gaat om huisvesting, financiële problemen of sociale voorzieningen, bij de Vraagwijzer kunnen Rotterdammers met hun vragen terecht. De inloopochtend zorgt voor een laagdrempelige toegang tot onze diensten. Maar ze kunnen ook een afspraak maken.’

Welzijnspartij

‘SOL is de aangesloten welzijnspartij van de Vraagwijzer Feijenoord. Zij hebben zowel betaalde krachten als vrijwilligers in dienst. Op dit moment loopt er een pilotprogramma waarbij vrijwilligers op onze locatie worden ingezet. Zij kunnen helpen vragen beantwoorden over onderwerpen waar zij verstand van hebben. Zo hebben we meer dan 300 mensen geholpen. De bevolking staat klaar om elkaar te ondersteunen, van grote vragen tot het vervangen van een kapotte kookplaat.’

Feijenoord

‘De locatie maakt het werk ook interessant, omdat hier de meest complexe problematiek speelt. Feijenoord staat bovenaan in een hoop lijstjes, waar je niet bovenaan wil staan. Er zijn weinig bewoners zonder problemen. Deze wijk heeft het hoogste aantal mensen met een licht verstandelijke beperking, veel armoede, veel arbeidsmigranten en daardoor een hoop taalbarrières.  Dit zorgt ervoor dat het werk niet saai wordt. Ondanks mijn toewijding en inzet kan ik soms niet de gewenste hulp bieden. Dat geeft mij soms een onbevredigd gevoel. Mensen komen vaak met hoge verwachtingen, maar die zijn niet altijd realistisch.’

Extra’s

‘Ook zijn er initiatieven zoals de Fietsbank, waar mensen met een minimuminkomen een tweedehands fiets kunnen ophalen. Zulke voorzieningen maken het leven van mensen veel makkelijker. Maar veel mensen weten hier niet van. Het is daarom belangrijk om hen te wijzen op de beschikbare hulpbronnen en hen te helpen bij het aanvragen van deze extra's.’

Beeldvorming

‘Het blijft mij verbazen dat mensen nog steeds naar de gemeente komen voor van alles. Daardoor is de inloopochtend zo belangrijk. Mensen kunnen binnenstappen en iemand spreken. Voor sommigen is dat eng en spannend. Zeker voor mensen die niet veel vertrouwen hebben in overheidsinstellingen. Dit zijn vaak Rotterdammers die uit een ander land komen, waar de overheid corrupt is. Maar ik vind het fijn dat ik als Vraagwijzersconsulent iets aan die beeldvorming kan doen!’

Ken je een Rotterdammer die vragen heeft over bijvoorbeeld zorg, gezondheid, geld, juridische zaken of problemen thuis, zoals huiselijk geweld? Of wil die persoon gewoon even met iemand praten? Dan kan diegene terecht bij de Vraagwijzer, een gratis loket van de gemeente Rotterdam. Kijk op www.rotterdam.nl/vraagwijzer voor meer informatie.

 

Alle activiteiten in deze nieuwsbrief zijn kosteloos voor deelnemers tenzij anders aangegeven. Input is welkom via rotterdamsociaal@rotterdam.nl